Zmiana biegów - ze sprzęgłem czy bez?
Autor Wiadomość
Kamool Offline
Użytkownik
***




Liczba postów: 445
Dołączył: Jun 2016
Reputacja: 1
#54
RE: Zmiana biegów - ze sprzęgłem czy bez?
Rozwinę wypowiedź A.S.a odnośnie skrzyni aby każdy zrozumiał jak to działa, a nie widziałem żeby to ktoś już napisał. To jest wycinek skrzyni biegów z kołami zębatymi. 
[Obrazek: eiVP7W4.jpg]
Przesuwne - lewe, stałe - prawe. I teraz załóżmy, że przesuwne jest połączone z silnikiem, prawe z kołem. 
[Obrazek: O3QpwLf.jpg]
Teraz, w momencie przyspieszania kły w kołach zębatych (te takie nyple) napierają na siebie zielonymi powierzchniami - dokładniej, przesuwne napiera na nieprzesuwne, bo chce rozpędzić koło. 
[Obrazek: iyTdwYO.jpg]
W momencie gdy odpuści się gaz to koło motocykla chce wyhamować silnik (hamowanie silnikiem) w związku z czym ono porusza się szybciej, więc zaczyna napierać na koło zębate przesuwne czerwoną powierzchnią. Cały myk zmiany biegu bez sprzęgła polega na tym, że naciskając na dźwignię zmiany biegów powodujemy odsunięcie koła zębatego przesuwnego w momencie gdy nie jest połączone z kołem nieprzesuwnym ani powierzchnią czerwoną ani zieloną. Podobnie ma się sprawa w przypadku redukcji - odwijamy delikatnie gaz(tak działa Downshifter/autoblipper itd - oszukuje komputer, że kierownik odwinął manetkę, a ten otwiera przepustnice), koło przesuwne obraca się szybciej i znajduje się znowu w tej luźnej strefie, gdzie na jego kły nic nie naciska.
Rozwinięciem takiej skrzynie są skrzynie biegów dog ring, gdzie nie przesuwa się całych kół zębatych tylko same pierścienie z którymi współpracują kły, co zmniejsza czas potrzebny na zmianę biegu (pierścień jest lżejszy niż całe koło zębate oraz odcinek na jakim się porusza jest mniejszy). Obecnie takie są np w H2 i H2R.
A jeszcze bardziej zaawansowaną skrzynią tego typu jest skrzynia SST (Seamless Shift Transmission) gdzie przesuwa się trójki kłów, co powoduje to, że w jednej chwili mogą być tak jakby zapięte dwa biegi na raz - kły odpowiadają za hamowanie silnikiem na jednym biegu a za przyspieszanie na innym. To pozwoliło zmniejszyć czasy zmiany biegów do Xms, gdzie obecnie wykorzystując Quickshiftery czasy te oscylują w granicach 50-80ms.

Aby wykonać zmianę biegu bez sprzęgła na wyższy w RN12 należy wywrzeć siłę na dźwignię zmiany biegów na silniku ok. 150N. Gdybyśmy chcieli zrobić to nie odejmując gazu ta siła musiałaby być wiele wiele wiele razy większa i musielibyśmy się modlić aby nic nie strzeliło w skrzyni.

Jeśli chodzi o QSa to jego złe ustawienie może mieć destrukcyjny wpływ na skrzynię biegów. O ile za długi czas odcięcia zapłonu po prostu spowoduje mocniejsze szarpnięcie, to zbyt krótki czas może spowodować kruszenie krawędzi kłów kół zębatych co będzie powodowało częste wyskakiwanie biegów.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2018-02-14, 11:51 AM przez Kamool.)
2018-02-14, 11:41 AM
Szukaj Odpowiedz cytując ten post


Wiadomości w tym wątku
RE: Zmiana biegów - ze sprzęgłem czy bez? - Kamool - 2018-02-14, 11:41 AM

Dodatkowe informacje


Skocz do:

-->