(2016-01-28, 10:08 PM)A.S. napisał(a): HYDRAULIKĄ się nie reguluje zakresu pracy zawieszenia !!
z tym jak najbardziej się zgadzam że do regulacji wysokości pracy zawieszenia i zakresu pracy służą sprężyny (regulacja za pomocą napięcia wstępnego sprężyn lub wymiana sprężyn)
(2016-01-28, 10:08 PM)A.S. napisał(a): 2. Hydraulika >> która odpowiada za pracę amortyzatora ale w zakresie tłumienia ruchów w sensie PRĘDKOŚCI jego nurkowania i odbijania
SIŁĘ TŁUMIENIA czyli potocznie mówiąc "twardość" ustawia się za pomocą hydrauliki która jest odpowiedzialna za to ile ugnie się widelec w danym okresie czasu przy danej sile
W przednim widelcu zastosowane są dwa amortyzatory: sprężynowy i hydrauliczny.
Ruch w pewnym stopniu jest tłumiony przez amortyzator sprężynowy ale jego głównym zadaniem jest utrzymywanie widelca na odpowiedniej wysokości przy danym obciążeniu. Amortyzator hydrauliczny jest odpowiedzialny za tłumienie.
Ruch tłoka tłumiony jest przez olej, który musi być przetłoczony z przestrzeni pod tłokiem nad tłok, a w ruchu powrotnym odwrotnie. Odpowiednio dobrane zawory w tłoku zapewniają zróżnicowanie siły tłumienia podczas ściskania (tzw. dobicia) i rozciągania (odbicia) amortyzatora, przy czym siła odbicia jest większa od siły dobicia (dobicie tłumi jeszcze sprężyna)
W nowoczesnych amortyzatorach hydraulicznych można zmieniać charakterystykę ich pracy np. poprzez zastosowanie sterowanych manualnie zaworów( r1 do 2014 roku) lub automatycznie (r1 2015+) albo
płynu magnetoreologicznego, zmieniającego swoją lepkość pod wpływem pola magnetycznego. Sterowanie realizowane jest elektronicznie w zależności od warunków jazdy.
Im większe tłumienie tym mniejszy skok widelca przy wybieraniu nierówności drogi przez co zawieszenie wydaje się strasznie twarde bo pracuje w niewielkim zakresie wysokości
Im mniejsze tłumienie tym większa średnica kanałów olejowych przez które w danym czasie przepłynie więcej oleju co skutkuje głębszym ugięciem się widelca
Im amortyzator bardziej miękki o niskich siłach tłumienia dobicia i odbicia, tym więcej energii pochłania i mniej drgań przenosi zapewniając duży komfort podróżowania lecz pozwala jednocześnie na większe kołysanie podczas pokonywania nierówności niż amortyzator twardszy o wyższych siłach tłumienia dobicia i odbicia.
Poprzez nieprawidłowe ustawienie hydrauliki i zbyt gęsty olej łatwo można zmniejszyć zakres pracy zawieszenia na pare cm przy wybieraniu nierówności a pełne zejście widelca będzie tylko możliwe przy ostrym dłuższym hamowaniu przy którym będzie duże obciążenie przodu a olej będzie miał więcej czasu żeby przepłynąć przez kanały.
Mnie najbardziej zastanawia wiarygodność wykonania tych pomiarów tarcia statycznego i dynamicznego
- czy była mierzona sama sprężyna wyjęta z zawieszenia czy cala laga?
- na jakich wartościach było ustawione dobicie i odbicie?
- w jakiej temperaturze i czy ktoś miał wiedzę jaki był zalany olej
ustawienia w rn20 to
Spring preload adjusting positions
Minimum 8
Standard 5
Maximum 0
Rebound damping adjust positions
Minimum 26 click(s) out*
Standard 10 click(s) out*
Maximum 1 click(s) out*
Compression damping adjust points
Minimum 25 click(s) out*
Standard 10 click(s) out*
Maximum 1 click(s) out*