Yamaha R1 Forum PL

Pełna wersja: Sprężyny przedniego zawieszenia rn19
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Serwus Red_icon_wink, czy ktoś z was zmieniał u siebie sprężyny w przednim zawieszeniu? Rozważam u siebie taki zabieg ponieważ te które mam założone są za twarde. Mało tego, po dokonaniu pomiarów "tarcia statycznego i dynamicznego" - wyniki odbiegają od normy. Dodał, że śruby regulacji napięcia wstępnego sprężyn są u mnie odkręcone na max (8 soft).
Ktoś może polecić jakiegoś producenta? (oprócz SACHS czy OHLINS) a może ma ktoś akcesoryjne używki na sprzedaż? Potrzebuje takich dla kierowcy ważącego z pełnym wyposażeniem do 82 kg.
ja tam się nie znam ale kiedyś myślałem w bladym kupić hypera ale szybciej sprzedałem moto.
tu masz taki tam przykład.
http://www.ebay.co.uk/itm/Hyperpro-Progr...2a46c127bf
Odświeżam. Zna się ktoś na sprężynach? Liniowe czy progresywne? Jak je dobrać pod swoją wagę + moto? Jakie oznaczenie?
Ja się nie znam za bardzo ,ale u żony w xj jest założony cały zestaw WILBERS i musze powiedzieć że ta zawiecha jest super Red_icon_smile normalnie jak czasami latam tą xj to w winklach na kolanie Red_icon_cheesygrin .W przodzie same spreżyny wymienione.No i tylni amorek z 22 stopniowa regulacja typ 640
http://www.wilbers-shop.de/Motorrad/Yama...J-3KM-3KN/

Poszukaj może coś z tego wilbersa albo bitubo
dzięki za sugestie Red_icon_smile Jeszcze wyczaiłem firmę YSS. Ponoć dobra i tania Red_icon_wink
Sprężyny jakie nie kupisz - będą dobre ( w sensie firmy ) ....
1. Jeśli droga tylko i jazda na wprost to progresywne :
- zasadniczo nie do ustawienia w tradycyjny sposób
- nigdy nie dobije, nawet jak zasadzisz 100kg na "plecaczek"
- zachowanie na winklach jak czoper albo i gorzej ..
2. Liniowe czy tam linearne - i droga i tor ( do pewnego stopnia ) ..
- dobrane pod wagę ( ubrany ) idealnie się ustawią, zasadniczo cały zakres pracy zawieszenia  zaczyna nareszcie pracować - ale też nie tak do końca :p
- zawieszenie i tak mając tylko zmienione sprężyny nie jest pod ostrą jazdę - cardrigde są tak zbudowane że chronią przed dobiciem ...
- jednak podsumowując warto Red_icon_smile .. około 500 zł za Ohlinsa a jazda absolutnie inna .. szczególnie w przypadku kiedy masz całkiem wykręcone a SAG nadal jest za mały .. ta zawiecha nie pracuje absolutnie nawet minimalnie jak powinna .. Tylko ciekawi mnie dlaczego - bo seryjne sprężyny są pod chłopka 70-75 kg gotowego do jazdy - ale to w motocyklach na Europę a ty masz z JUŁESA .. no to wszystko jasne Red_icon_smile ..
Do tego masz springi progresywne ( tak by wyglądało z wpisu NoExpert ) - on wymieniał i miał progressiv a ja mam linear w RN22 i nie spotkałem nikogo kto tam zaglądał i w sprzęcie na Europe miał progresywne ..
apro sprężyn da się wsadzić ohlinsa do seryjnego tylnego amora
da się go rozebrać ,czy to już nie rozbieralne.próbował ktoś
@A.S dzięki za odp. Red_icon_smile. Właśnie ostatnio wgłębiając się bardziej w temat zawieszenia zacząłem się zastanawiać, czy ja czasem nie mam założonych progresywnych sprężyn bo tak się zachowuje mój moto.
Trzeba będzie odłożyć znów z wypłaty i zainwestować Red_icon_smile.
Pewus wyciągnij sprężyny i jak są akcesoryjne to powinny być na nich oznaczenia. Przynajmniej ja tak mam na sprezynach wilbersa Red_icon_smile to może jeszcze coś kasy za nie przytulisz Red_icon_smile
Sprężyny zawsze można zmienić .. niestety nie zawsze sa dostępne do danego motocykla i z danej firmy ...
Wkłady całe + sprężyny wiem że można zmienić z przodu .. co do tyłu to nie widziałem wkładów ale może ......

Oprócz zmiany można też jak to mówią ztjuningować oryginał żeby coś tam na torze było lepiej ( bo na drodze to ciężko aż tak pałować żeby końcowy zakres 2 cm lagi wykorzystywać - jak twierdzą znawcy tematu - najważniejszy zakres ) ... Wiercą otwory, zmieniają części niektóre .. no ale ......
Akurat w to nikt nie wątpi, że ustawienie zawieszenia odgrywa ogromną rolę na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wystarczy też obejrzeć film "Twist of the Wrist II" Red_icon_smile. Polecam
Więcej da Ci przeczytanie książki ;-)
Pewus może wina nie leży w sprężynach tylko to jest kwestia starego oleju który był źle dobrany. Zmień oleju na taki o mniejszej gęstości pobaw się regulacją dobicia, odbicia i powinno się polepszyć
To jest właśnie podstawowy błąd kiedy ktoś nie za bardzo wie o co kaman .. Red_icon_tongue
HYDRAULIKĄ się nie reguluje zakresu pracy zawieszenia !!

Zawieszenie motocykla to dwa elementy :
1. SPRĘŻYNA >> KTÓRA MUSI być dobrana pod wagę użytkownika ( co o dziwo jest traktowane jak cud niewid ... ) i która odpowiada za zakres PRACY WIDELCA czyli tzw. SAG ... który ma się mieścić w danym zakresie dla motocykli czy to na drogę czy na tor .. czy motocykli sportowych czy turystycznych itd .. Nie wchodząc w Nm i kilogramy na cm ugięcia, można to w dużym skrócie opisać że sprężyna powoduje że widelec ma pracować jak najbliżej ŚRODKA zakresu użytecznego - qfa ale mi hadrcorowy zwrot wyszedł Red_icon_smile
2. Hydraulika >> która odpowiada za pracę amortyzatora ale w zakresie tłumienia ruchów w sensie PRĘDKOŚCI jego nurkowania i odbijania ... ponieważ w motocyklu inaczej niż w aucie mega ważne jest nie tylko tłumienie które przykleja nam oponę do asfaltu żeby się nie odbijała jak piłka ale małe subtelne różnice w prędkości chowania i wysuwania mają OGROMNY wpływ na geometrie ramy czyli na zachowanie motocykla i na prostej i na wejściu w zakręt czy na wyjściu z niego ..

I teraz >> w większości jeżdżąc po drodze nie wykorzystujemy tego tak mocno żeby źle ustawione i tłumienie i sagi cokolwiek powodowały - ale jak zaczynamy wykorzystywać różnice w geometrii to zaczynają się schody .. Podczas ostrego hamowania widelec się chowa i jest nam 100% łatwiej skręcić .. w czasie mocnego przyspieszania - wysuwa się co powoduje efekt "czopera" .. motocykl jest stabilny w jeździe na wprost - łatwiej utrzymuje kierunek, trudniej go wytrącić ze stabilności słowem sam idzie jak strzała Red_icon_smile .. Nooooo to tak po krótce bo oczywiście temat jest na prawdę trudny i skomplikowany bo dochodzi tam wiele czynników .. zachowanie w złożeniu kiedy odkręcamy, technika jazdy która powoduje że mocne przyspieszanie na wyjściu podnosi nam przednie koło ( PRZYPOMINAM że wtedy NIE SKRĘCAMY i nie mamy panowania nad torem jazdy !!! ) .. Wówczas teoretycznie trzeba zmniejszyć tłumienie odbicia żeby przód szybciej się wysuwał i dotykał jezdni - ale wtedy jest kaplica którą ciężko opisać jak mamy na torze szykanę i trzeba szybko przerzucić motocykl z jednego złożenia na drugie - odpuszczamy hamulec miedzy złożeniami lub dajemy w gaz i mamy "kangóra" na przodzie - efekt >> zawieszenie się wysuwa robi się "czoper" trzeba to robić albo na hamowaniu lekkim albo przynajmniej na zamkniętym gazie no ale PO CO GAZ ZAMYKAĆ Red_icon_tongue .. kto się z tym spotka zapamięta to na długo Red_icon_sad .... no itd...

Reasumując >> nic to nie da że dasz olej nowy, nawet mniejszej lepkości skoro zawieszenie i tak pracuje 10 cm od góry i nie ugina się do 2 cm od dołu .. będzie pracowało lepiej na tym 1cm skoku na samej górze tylko to nic nie zmieni Red_icon_smile .... w określonej sytuacji mamy nadal Yamahe Virago zamiast RN19 ..
hehe @A.S wyjąłeś mi to wszystko z ust Red_icon_wink miałem to napisać ale musiałem bigos trzymać na gazie i mieszać
A dobry chociaż Red_icon_smile ??
Najlepszy Red_icon_smile
The stock springs are progressive, slightly, but there. When I get my box of take off parts moved to the new place I'll try to dig the stock springs out and get some pics with measurements. I didn't believe it until my suspension guy pointed it out to me. I have linear springs now and it's a noticeable difference.

I'd recommend Traxxion Dynamics or RaceTech, except it would probably cost a fortune to ship them to Poland.
Thanks for your advice Red_icon_smile
Stron: 1 2