Serwus
, czy ktoś z was zmieniał u siebie sprężyny w przednim zawieszeniu? Rozważam u siebie taki zabieg ponieważ te które mam założone są za twarde. Mało tego, po dokonaniu pomiarów "tarcia statycznego i dynamicznego" - wyniki odbiegają od normy. Dodał, że śruby regulacji napięcia wstępnego sprężyn są u mnie odkręcone na max (8 soft).
Ktoś może polecić jakiegoś producenta? (oprócz SACHS czy OHLINS) a może ma ktoś akcesoryjne używki na sprzedaż? Potrzebuje takich dla kierowcy ważącego z pełnym wyposażeniem do 82 kg.
Odświeżam. Zna się ktoś na sprężynach? Liniowe czy progresywne? Jak je dobrać pod swoją wagę + moto? Jakie oznaczenie?
Ja się nie znam za bardzo ,ale u żony w xj jest założony cały zestaw WILBERS i musze powiedzieć że ta zawiecha jest super
normalnie jak czasami latam tą xj to w winklach na kolanie
.W przodzie same spreżyny wymienione.No i tylni amorek z 22 stopniowa regulacja typ 640
http://www.wilbers-shop.de/Motorrad/Yama...J-3KM-3KN/
Poszukaj może coś z tego wilbersa albo bitubo
dzięki za sugestie
Jeszcze wyczaiłem firmę YSS. Ponoć dobra i tania
Sprężyny jakie nie kupisz - będą dobre ( w sensie firmy ) ....
1. Jeśli droga tylko i jazda na wprost to progresywne :
- zasadniczo nie do ustawienia w tradycyjny sposób
- nigdy nie dobije, nawet jak zasadzisz 100kg na "plecaczek"
- zachowanie na winklach jak czoper albo i gorzej ..
2. Liniowe czy tam linearne - i droga i tor ( do pewnego stopnia ) ..
- dobrane pod wagę ( ubrany ) idealnie się ustawią, zasadniczo cały zakres pracy zawieszenia zaczyna nareszcie pracować - ale też nie tak do końca :p
- zawieszenie i tak mając tylko zmienione sprężyny nie jest pod ostrą jazdę - cardrigde są tak zbudowane że chronią przed dobiciem ...
- jednak podsumowując warto
.. około 500 zł za Ohlinsa a jazda absolutnie inna .. szczególnie w przypadku kiedy masz całkiem wykręcone a SAG nadal jest za mały .. ta zawiecha nie pracuje absolutnie nawet minimalnie jak powinna .. Tylko ciekawi mnie dlaczego - bo seryjne sprężyny są pod chłopka 70-75 kg gotowego do jazdy - ale to w motocyklach na Europę a ty masz z JUŁESA .. no to wszystko jasne
..
Do tego masz springi progresywne ( tak by wyglądało z wpisu NoExpert ) - on wymieniał i miał progressiv a ja mam linear w RN22 i nie spotkałem nikogo kto tam zaglądał i w sprzęcie na Europe miał progresywne ..
apro sprężyn da się wsadzić ohlinsa do seryjnego tylnego amora
da się go rozebrać ,czy to już nie rozbieralne.próbował ktoś
@A.S dzięki za odp.
. Właśnie ostatnio wgłębiając się bardziej w temat zawieszenia zacząłem się zastanawiać, czy ja czasem nie mam założonych progresywnych sprężyn bo tak się zachowuje mój moto.
Trzeba będzie odłożyć znów z wypłaty i zainwestować
.
Pewus wyciągnij sprężyny i jak są akcesoryjne to powinny być na nich oznaczenia. Przynajmniej ja tak mam na sprezynach wilbersa
to może jeszcze coś kasy za nie przytulisz
Sprężyny zawsze można zmienić .. niestety nie zawsze sa dostępne do danego motocykla i z danej firmy ...
Wkłady całe + sprężyny wiem że można zmienić z przodu .. co do tyłu to nie widziałem wkładów ale może ......
Oprócz zmiany można też jak to mówią ztjuningować oryginał żeby coś tam na torze było lepiej ( bo na drodze to ciężko aż tak pałować żeby końcowy zakres 2 cm lagi wykorzystywać - jak twierdzą znawcy tematu - najważniejszy zakres ) ... Wiercą otwory, zmieniają części niektóre .. no ale ......
Akurat w to nikt nie wątpi, że ustawienie zawieszenia odgrywa ogromną rolę na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wystarczy też obejrzeć film "Twist of the Wrist II"
. Polecam
Więcej da Ci przeczytanie książki ;-)
Pewus może wina nie leży w sprężynach tylko to jest kwestia starego oleju który był źle dobrany. Zmień oleju na taki o mniejszej gęstości pobaw się regulacją dobicia, odbicia i powinno się polepszyć
To jest właśnie podstawowy błąd kiedy ktoś nie za bardzo wie o co kaman ..
HYDRAULIKĄ się nie reguluje zakresu pracy zawieszenia !!
Zawieszenie motocykla to dwa elementy :
1. SPRĘŻYNA >> KTÓRA MUSI być dobrana pod wagę użytkownika ( co o dziwo jest traktowane jak cud niewid ... ) i która odpowiada za zakres PRACY WIDELCA czyli tzw. SAG ... który ma się mieścić w danym zakresie dla motocykli czy to na drogę czy na tor .. czy motocykli sportowych czy turystycznych itd .. Nie wchodząc w Nm i kilogramy na cm ugięcia, można to w dużym skrócie opisać że sprężyna powoduje że widelec ma pracować jak najbliżej ŚRODKA zakresu użytecznego - qfa ale mi hadrcorowy zwrot wyszedł
2. Hydraulika >> która odpowiada za pracę amortyzatora ale w zakresie tłumienia ruchów w sensie PRĘDKOŚCI jego nurkowania i odbijania ... ponieważ w motocyklu inaczej niż w aucie mega ważne jest nie tylko tłumienie które przykleja nam oponę do asfaltu żeby się nie odbijała jak piłka ale małe subtelne różnice w prędkości chowania i wysuwania mają OGROMNY wpływ na geometrie ramy czyli na zachowanie motocykla i na prostej i na wejściu w zakręt czy na wyjściu z niego ..
I teraz >> w większości jeżdżąc po drodze nie wykorzystujemy tego tak mocno żeby źle ustawione i tłumienie i sagi cokolwiek powodowały - ale jak zaczynamy wykorzystywać różnice w geometrii to zaczynają się schody .. Podczas ostrego hamowania widelec się chowa i jest nam 100% łatwiej skręcić .. w czasie mocnego przyspieszania - wysuwa się co powoduje efekt "czopera" .. motocykl jest stabilny w jeździe na wprost - łatwiej utrzymuje kierunek, trudniej go wytrącić ze stabilności słowem sam idzie jak strzała
.. Nooooo to tak po krótce bo oczywiście temat jest na prawdę trudny i skomplikowany bo dochodzi tam wiele czynników .. zachowanie w złożeniu kiedy odkręcamy, technika jazdy która powoduje że mocne przyspieszanie na wyjściu podnosi nam przednie koło ( PRZYPOMINAM że wtedy NIE SKRĘCAMY i nie mamy panowania nad torem jazdy !!! ) .. Wówczas teoretycznie trzeba zmniejszyć tłumienie odbicia żeby przód szybciej się wysuwał i dotykał jezdni - ale wtedy jest kaplica którą ciężko opisać jak mamy na torze szykanę i trzeba szybko przerzucić motocykl z jednego złożenia na drugie - odpuszczamy hamulec miedzy złożeniami lub dajemy w gaz i mamy "kangóra" na przodzie - efekt >> zawieszenie się wysuwa robi się "czoper" trzeba to robić albo na hamowaniu lekkim albo przynajmniej na zamkniętym gazie no ale PO CO GAZ ZAMYKAĆ
.. kto się z tym spotka zapamięta to na długo
.... no itd...
Reasumując >> nic to nie da że dasz olej nowy, nawet mniejszej lepkości skoro zawieszenie i tak pracuje 10 cm od góry i nie ugina się do 2 cm od dołu .. będzie pracowało lepiej na tym 1cm skoku na samej górze tylko to nic nie zmieni
.... w określonej sytuacji mamy nadal Yamahe Virago zamiast RN19 ..
hehe @A.S wyjąłeś mi to wszystko z ust
miałem to napisać ale musiałem bigos trzymać na gazie i mieszać
The stock springs are progressive, slightly, but there. When I get my box of take off parts moved to the new place I'll try to dig the stock springs out and get some pics with measurements. I didn't believe it until my suspension guy pointed it out to me. I have linear springs now and it's a noticeable difference.
I'd recommend Traxxion Dynamics or RaceTech, except it would probably cost a fortune to ship them to Poland.