Sprężyny przedniego zawieszenia rn19
Autor Wiadomość
stachu_r1 Offline
Użytkownik
***

Rzeszów
rn20

Liczba postów: 217
Dołączył: Jan 2014
Reputacja: 3
#21
RE: Sprężyny przedniego zawieszenia rn19
(2016-01-28, 10:08 PM)A.S. napisał(a): HYDRAULIKĄ się nie reguluje zakresu pracy zawieszenia !!

z tym jak najbardziej się zgadzam że do regulacji wysokości pracy zawieszenia i zakresu pracy służą sprężyny (regulacja za pomocą napięcia wstępnego sprężyn lub wymiana sprężyn)

(2016-01-28, 10:08 PM)A.S. napisał(a): 2. Hydraulika >> która odpowiada za pracę amortyzatora ale w zakresie tłumienia ruchów w sensie PRĘDKOŚCI jego nurkowania i odbijania


SIŁĘ TŁUMIENIA czyli potocznie mówiąc "twardość" ustawia się za pomocą hydrauliki która jest odpowiedzialna za to ile ugnie się widelec w danym okresie czasu przy danej sile

W przednim widelcu zastosowane są dwa amortyzatory: sprężynowy i hydrauliczny.
Ruch w pewnym stopniu jest tłumiony przez amortyzator sprężynowy ale jego głównym zadaniem jest utrzymywanie widelca na odpowiedniej wysokości przy danym obciążeniu. Amortyzator hydrauliczny jest odpowiedzialny za tłumienie.
Ruch tłoka tłumiony jest przez olej, który musi być przetłoczony z przestrzeni pod tłokiem nad tłok, a w ruchu powrotnym odwrotnie. Odpowiednio dobrane zawory w tłoku zapewniają zróżnicowanie siły tłumienia podczas ściskania (tzw. dobicia) i rozciągania (odbicia) amortyzatora, przy czym siła odbicia jest większa od siły dobicia (dobicie tłumi jeszcze sprężyna)
W nowoczesnych amortyzatorach hydraulicznych można zmieniać charakterystykę ich pracy np. poprzez zastosowanie sterowanych manualnie zaworów( r1 do 2014 roku) lub automatycznie (r1 2015+) albo płynu magnetoreologicznego, zmieniającego swoją lepkość pod wpływem pola magnetycznego. Sterowanie realizowane jest elektronicznie w zależności od warunków jazdy.
Im większe tłumienie tym mniejszy skok widelca przy wybieraniu nierówności drogi przez co zawieszenie wydaje się strasznie twarde bo pracuje w niewielkim zakresie wysokości 
Im mniejsze tłumienie tym większa średnica kanałów olejowych przez które w danym czasie przepłynie więcej oleju co skutkuje głębszym ugięciem się widelca
Im amortyzator bardziej miękki o niskich siłach tłumienia dobicia i odbicia, tym więcej energii pochłania i mniej drgań przenosi  zapewniając duży komfort podróżowania lecz pozwala jednocześnie na większe kołysanie podczas pokonywania nierówności niż amortyzator twardszy o wyższych siłach tłumienia dobicia i odbicia.
Poprzez nieprawidłowe ustawienie hydrauliki i zbyt gęsty olej łatwo można zmniejszyć zakres pracy zawieszenia na pare cm przy wybieraniu nierówności a pełne zejście widelca będzie tylko możliwe przy ostrym dłuższym hamowaniu przy którym będzie duże obciążenie przodu a olej będzie miał więcej czasu żeby przepłynąć przez kanały.


Mnie najbardziej zastanawia wiarygodność wykonania tych pomiarów tarcia statycznego i dynamicznego
- czy była mierzona sama sprężyna wyjęta z zawieszenia czy cala laga? 
- na jakich wartościach było ustawione dobicie i odbicie?
- w jakiej temperaturze i czy ktoś miał wiedzę jaki był zalany olej

ustawienia w rn20 to

Spring preload adjusting positions
Minimum 8
Standard 5
Maximum 0

Rebound damping adjust positions
Minimum 26 click(s) out*
Standard 10 click(s) out*
Maximum 1 click(s) out*

Compression damping adjust points
Minimum 25 click(s) out*
Standard 10 click(s) out*
Maximum 1 click(s) out*

[Obrazek: 90px-Oil_damper_mov.gif]
2016-02-01, 02:28 AM
Szukaj Odpowiedz cytując ten post
kyniu Offline
Konkretny
****

Rzeszów
RN22

Liczba postów: 942
Dołączył: May 2013
Reputacja: 1
#22
RE: Sprężyny przedniego zawieszenia rn19
W RN22 jest takie samo zawieszenie jak w RN19?
Poradźcie jak ustawić pod 75/80kg kierowcę, jazda bardziej sportowa niż turystyczna ale tez nie na tor tylko na drogę Red_icon_cheesygrin
-
Zapraszam na mój portal: Twoje Usługi w Internecie [Obrazek: small-logo.png]
2016-02-01, 05:27 PM
Strona WWW Szukaj Odpowiedz cytując ten post
stachu_r1 Offline
Użytkownik
***

Rzeszów
rn20

Liczba postów: 217
Dołączył: Jan 2014
Reputacja: 3
#23
RE: Sprężyny przedniego zawieszenia rn19
kyniu poszukaj na necie service manual rn22 i bedzie wszystko dokładnie opisane i pokazane na schematach Red_icon_cheesygrin
2016-02-01, 06:35 PM
Szukaj Odpowiedz cytując ten post
Pewus Offline
Konkretny
****

Powiat Chrzanowski
RN20 US

Liczba postów: 633
Dołączył: Nov 2012
Reputacja: 3
#24
RE: Sprężyny przedniego zawieszenia rn19
Oddałem do serwisu swoje lagi w tym roku, żeby sprawdzić czemu ten przód taki twardy. Okazało się, że poprzedni właściciel wlał jakiś badziewny olej o innej lepkości niż zaleca Yamaha i stąd zawieszenie było twarde, aż łokcie pękały Red_icon_wink.
Generalnie zalecany olej do naszych 19 / 20 to Yamaha Suspension oil 01. Jest to olej o niskiej lepkości (poniżej 5W). Na olejach o większej lepkości, zawieszenia w naszych sprzętach będą po prosty działać nie prawidłowo.
Inną kwestia to montowanie progresywnego zawieszenia w wersjach US. To bzdura i można wsadzić to między bajki. Info potwierdzone w ASO Yamaha.
2017-04-08, 02:33 PM
Szukaj Odpowiedz cytując ten post


Dodatkowe informacje


Skocz do:

-->