Yamaha R1 Forum PL

Pełna wersja: Regulacja/ustawienie przedniego widelca.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Witam.

Mam pytanko. Czy może mi Ktoś napisać, jak powinno być ustawione przednie zawieszenie? Dokładnie to chodzi mi o to, że jak jeździłem na jazdach testowych R6, czy R1 to zawsze miały fajnie twarde zawieszenie, nawet jak się na nich siadało to ledwo się zawieszenie uginało(ważę 65kg).
Natomiast każde moto jakie mam jest bardziej miękkie. Czy to można jakoś wyregulować, jeśli tak to które śruby ma wkręcić/wykręcić, czy od dobicia, czy odbicia, a może to wina starego oleju z lagach?
Mimo, że komfort jest gorszy to chciałbym uzyskać sztywność zawieszenia jak w "nowych" motocyklach. Co wyregulować, jakim olejem zalać.
Dzięki za ewentualne porady Red_icon_smile

P.S. wieki temu w xj600s jak wymieniłem olej w lagach na ponoć gęstszy, to było duuużo sztywniej, może to wystarczy, ale jakim zalać lagi?
Ja zalalem 15w motula i teraz sa sztywne.Na gorze na lagach masz regulacje.Im bardziej skrecone te sruby tym twardsze zawieszenie.
a więc tak,olej możesz zmienić na pewno nie zaszkodzi z tego co wiem to maszynę masz dopieszczoną,lecz nie wiadomo kiedy olej był zmieniany,sama operacja nie jest trudna i można ją zrobić samemu (zawsze taniej) występują różne gęstości oleju 10w,15w,20w,inne jeśli chodzi o moje zdanie polecam 15w jest to kompromis coś pomiędzy sport a turystyka z przewagą sportu,osobiście polecam Motula 15W mi ten odpowiada,co do regulacji masz na górze lag oznaczenie S H ( Slow Hard nie wiem czy tak się piszę Red_icon_smile ) pewnie się domyślasz miękkie twarde Red_icon_smile najlepiej samemu sobie patrzeć kręcić i próba czy lepiej czy gorzej,masz linka będziesz miał przejrzystość http://issuu.com/nelson47421/docs/2003_yamaha_r1_manual ,jeśli będziesz miał jakieś pytania pisz,będziemy radzić Red_icon_smile kurde nie wyświetla strony na linku który wkleiłem ,ale znajdziesz chwila moment
To i ja dorzucę kilka kamyczków do ogródka...

Wg mnie nie warto psuć subtelność zawieszenia tak gęstymi olejami. Nowoczesne motocykle sportowe na ogół wymagają oleju klasy 5W, ew. 7,5W. (są to gęstości stosowane również w motocyklach przygotowywanych do wyścigów). Oleje powyżej 10W są przeznaczone do turystyków, chopperów itp - motocykli ciężkich, z długim skokiem zawieszenia oraz, nie ma co ukrywać, dużo prostszą budową amortyzatorów. Nowoczesne zawieszenie USD jest o wiele bardziej skomplikowane, poza ogromnym zakresem pracy działa bardzo precyzyjnie i szybko - reaguje na najmniejszą zmianę obciążenia lub zmianę nierówności. Zalanie oleju 15W spodowuje na pewno utwardzenie zawieszenia, ale również pozbawienie jego niezbędnej do pracy precyzji.

Wymianę oleju w zawieszeniu lepiej zlecić dobremu mechanikowi - nie tyle ASO, co komuś kto dobrze zna się na zawieszeniach. Spotkałem się z sytuacjami, że "mechanik" radził drugiemu "nalej (do lagi) pół litra i zapomnij", układy były zapowietrzone, albo wręcz źle złożone po pseudo wymianie. Warto się zastanowić nad tym jeśli mamy motocykl z drugiej ręki...

Ważne przy wymianie:

- oleju nie leje się "na oko",
- przy wymianie zawsze wymieniać uszczelniacze olejowe,
- bardzo ważne do prawidłowej pracy zawieszenia podczas jazdy - w dokładnością suwmiarki ustawić lagi w półkach (nie może być różnicy jednej względem drugiej).

Apropos regulacji - albo wrócić do nastaw fabrycznych (wg mnie na ulice są najlepsze), albo - ustawić napięcie wstępne na ok. 40-50%, kompresję i rebound rozkręcić na zero, schować płaski śrubokręt do plecaka i dobrać konfigurację metodą prób i błędów. I tutaj też mała, acz ważna uwaga - z reguły regulacja zaworów polega na liczeniu "klików" - należy pamiętać, żeby uważać w "pobliżu" ustawień skrajnych i nie używać dużej siły, bo łatwo można uszkodzić zawory. Innymi słowy bardzo delikatnie należy rozkręcić zawieszenie przy pomocy śrubokręta i po wyczuciu oporu wrócić do najbliższego kliknięcia -przymuje się, że to jest skrajna pozycja od której zaczyna się liczyć "kliki". Jeśli motocykl jest wyposażony w oddzielną regulację "szybkich" i "wolnych" to od razu lepiej jechać do inżyniera od zawieszeń, można na przykład przy okazji MMP w Poznaniu podjechać do Grandysów i poprosić o pomoc ekipę z Hyperpro. Mało znaczące zmiany w nastawach wykonane przez profesjonalistę czynią cuda!

Trochę się rozpisałem - przepraszam, może komuś się coś z tego przyda...

Pzdr Red_icon_smile
Teraz mam ustawioną siłę dobicia i odbicia na "standard", licząc ilość klików, ale tak jak napisałem, zawias bardziej się ugina i motocykl bardziej nurkuje podczas hamowania niż te z jazd testowych. Kolejną różnicą było to, że na testach motocykl, aż podskakuje na polskich nierównościach, a mój wybiera dziury, bo jest bardziej miękko. Mi osobiście bardziej odpowiada takie sztywniejsze ustawienie zawieszenia.
Co do porad to bardziej zależy mi aby, ktoś podał łopatologicznie: kręć tą śrubą, aby mniej się uginało, itp. bo jakoś nie trafiają do mnie opisy typu siła odbicia, dobicia itp.

Śruby do regulacji w załączniku.
To pytanie jeszcze jaką testówką jeździłeś? Jeśli nowszym modelem, to tam regulacja zawieszenia jest rozwiązana inaczej. Jeśli planujesz wymianę oleju to chyba najlepiej jakiś Low friction, maksymalnie 10W.
R6-2008, 2009, R1-2006, 2007, 2008, CBR600RR-2008, 2009. Podobnie miałem w rn12 z 2004, tam też było bardziej miękkie zawieszenie niż w w/w, a ustawienie było na standard. Może na jazdy ustawiają bardziej twardo. Pytanie tylko na jakie "kliki"? Tak dla przypomnienia obecnie rn09 2002.
Dziwne, żeby dealerzy skręcali zawieszenie w testówkach na max. Na pewno R6 2006- jest o wiele twardsza "sama w sobie" niż RN09. Jeśli masz przednie zawieszenie po serwisie i chcesz bardziej twardo to śrubokręt w łapę i na testy. Na początek proponowałbym komperesja +2 kliki od standardu (regulacja na dole) i + 1 na górze odbicie.
Zawias nie jest po serwisie, sam go sobie ustawiłem jak podaje manual Red_icon_smile ten + to będzie zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czy przeciwnie?
Tak, +, czyli utwardzasz - zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Pytanie jeszcze co masz w środku w lagach, bo jak dawno serwis nie był robiony to może masz galaretę zamiast oleju, a i ilość się nie zgadza.
Dzięki, jak będzie można pojeździć to przestawię i sprawdzę. Co do tego co jest w lagach to może być różnie, bo na korkach nie ma śladu po kluczu, a moto ma już te 10 wiosen. Tak czy inaczej olej wymienię na wiosnę, ale w końcu na jaki 5W, 10W, 15W?
Koczis przeczytaj te artykuł to Ci pomorze w ustawieniu zawieszenia.
http://www.motogen.pl/artykuly/porady/us...art17.html
bardzo się cieszę że mamy na forum prawdziwego fachowca Red_icon_smile szacuneczek dizzastar
Czy znacie jakiegoś sprawdzonego magika od zawieszeń w okolicy Warszawy?
(2012-01-27, 12:08 AM)Koczis napisał(a): [ -> ]Czy znacie jakiegoś sprawdzonego magika od zawieszeń w okolicy Warszawy?

http://www.sportrider.com/motorcycle_sus...index.html

http://www.sportrider.com/tech/146_0006_...index.html

I bardziej zaawansowanie:

http://www.moto-racing.co.uk/Guides/moto...nSetup.htm


Zawieszenie jest ustawiane pod optymalnego jezdzca (ok 80kg w pelnym kombi) juz w fabryce. Sam ustawiam na ogol +1 lub +2 góra/dół w strone twardego i na ulice jest OK aczkolwiek i tak najlepiej pogmerac przy moto z pomoca 2 kumpli, pomierzyc, usiasc, dobic, dodac, odjac i wychodzi ile trzeba kliknac i w ktora strone pod konkretna wage kierownika. Ale przyznam ze moje zawieszenie przod wysylalem do UK do MTC zeby wstawili FPK, sprezyny i odpowiednio je poskladali i poustawiali.


Ilosc klikow zapisywac i porownywac tak jak napisal kolega wyzej - srubokret w plecak - az sie trafi w docelowe ustawienia. Ewentualnie mozna zainwestowac w sprezyny progresywne (Ohlins cos ok 600zl, Hyperpro i Wilbersy sa tansze), na Nasze dziury to dobre rozwiazanie.

Odnosnie olejow to niektore teamy w MMP potrafia latac na oleju silnikowym w lagach i daja rade aczkolwiek mysle ze syntetyczny "fork oil" 10W wystarczy na spokojnie i nie jezdzi sie jak na deskach.
no ja mam z 99 roku
i mam taki twardy zawias że mało mi jaj nie urwie
jak się przesiadłem na cbr kolegi to tamto było jak z gumy
moto z 2004 roku
starałem się regulować ale jakoś nie odczułem poprawy
głupie pytanie na tor mogły mieć inny układ zawieszenia ?
bo tym na zwykłej drodze to się jedzie jak bez zawieszenia
torowe jest sztywniejsze, sprobuj wyregulowac tylna sprezyne, w momencie gdy siadasz na motocyklu powinien uginac sie rowno zarowno przod jak i tyl. Jesli dociskasz siedzenie i siada tylko tyl tzn ze musisz zmiekczyc przod Red_icon_smile regulacja moze byc na gorze jak i na dole. Nie wiem ja kto jest w rn01
(2012-03-19, 02:09 PM)pepicosi napisał(a): [ -> ]no ja mam z 99 roku
i mam taki twardy zawias że mało mi jaj nie urwie
jak się przesiadłem na cbr kolegi to tamto było jak z gumy
moto z 2004 roku
starałem się regulować ale jakoś nie odczułem poprawy
głupie pytanie na tor mogły mieć inny układ zawieszenia ?
bo tym na zwykłej drodze to się jedzie jak bez zawieszenia
Moja też z 99r ale tył mam mięciutki. Na śrubach się jakoś reguluje, ale ja się nie czepiam. No i przód mam opuszczony, tak mi powiedzieli
Tu jest fajnie objasniony temat ustawiania napiecia wstepnego sprezyn w zawiasie:

http://www.youtube.com/watch?v=awq-S8CSmB8
Ja z nowym Pytaniem
Odnośnie wymiany oliwy w lagach, w serwisówce wyczytałem o specjalistycznych narzędziach potrzebnych do wymiany:
YM-01442
YM-1423
YM-01437

Czy ktoś już samodzielnie wymieniał olej i czy można to zastąpić domowymi sposobami jeśli tak to jak =)

Sprzęt : RN09

Pozdrawiam
Stron: 1 2