Yamaha R1 Forum PL

Pełna wersja: [RN22] How to? Wymiana świec i filta powietrza.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witajcie.

Jako, że mi się nudziło, a nigdzie nie widziałem jakiegoś tutoriala dotyczącego wymiany świec w RN22 postanowiłem coś przygotować. Może pomoże to Wam w zaoszczędzeniu 170zł jakie woła sobie za to ASO.

Na początek co potrzeba:
- imbus 5
- śrubokręt krzyżakowy(ja miałem dwie długości)
- nasadka do świec 14
- przedłużka do klucza
- przedłużka łamana
- tzw. grzechotka
- szczypce
- mocny sznurek
- 4 świece NGK LMAR9E-J
- filtr powietrza

[attachment=6467]

Zaczynamy.

1. Nie zrobiłem foty, ale odkręcamy siedzenie kierowcy oraz zdejmujemy siedzenie pasażera(dla wygody)

2. odkręcamy krzyżakiem po jednej śrubie na stronę, boczne wypełnienia zbiornika

[attachment=6468]

Po wykręceniu przesuwamy wypełnienie lekko do przodu, aby zeszło z zaczepów.

3. Odsłaniają się na boczne śruby trzymające zbiornik. Wykręcamy.

[attachment=6469]

oraz śrubę koło główki ramy:

[attachment=6470]

4. Wyciągamy (o ile mamy) zestaw narzędzi i podnosimy zbiornik maksymalnie jak się da i przywiązujemy.
Ja złapałem za otwór co była śruba przy główce ramy i do zamka siedzenia pasażera.

[attachment=6471]

5. Odpinamy wężyk paliwa. Aby to zrobić musimy pociągnąć lekko do góry tą osłonkę i naciskając po oby stronach na te pokazane miejsca, delikatnie zsuwamy złączkę z wężykiem.

[attachment=6473]

6. Odkręcamy wszystkie śruby mocujące górną obudowę filtra powietrza.

[attachment=6474]

7. Podnosimy obudowę. Tu możemy wymienić już filtr powietrza. Aby dojść do świec, czytajcie kolejne punkty Red_icon_cheesygrin

[attachment=6475]

Obudowę zwiesiłem z boku motocykla, bo nie mogłem odpiąć wtyczki od sterowania wtryskami, ale wygodniej będzie odpiąć.

8. Delikatnie ściągamy dwa, górne zaczepy trzymające "kielichy"(zapomniałem jak się je fachowo nazywa). Nie ma obaw, że coś pęknie, bo tam są metalowe blaszki, które są sprężyste. Tyle, że trzeba robić to delikatnie. Na foto już są odpięte.

[attachment=6476]

9. Odpinamy trzy dolne mocowania, postępując jak z górnymi, czyli delikatnie, ale stanowczo. Bez użycia narzędzi. Same palce.

[attachment=6477]

10. Wyciągamy "kielichy"

[attachment=6478]

11. Imbusem odkręcamy 6 śrub trzymających airbox na miejscu. Trzeba użyć trochę siły, aby puściły.

[attachment=6479]

12. Po prawej stronie zbiornika jest rurka. Musimy zwolnić cybant i zsunąć rurkę.

[attachment=6480]

13. Tak samo robimy z drugą rurką, która jest od strony zbiornika, od spodu airboxa.

[attachment=6481]

14. Rozpinamy małą kostkę (zaraz koło tej, co nie dałem rady rozpiąć),która prowadziła do silnika sterującego "kielichami"
Jest po lewej stronie, przy samej ramie.

[attachment=6482]

15. Wpychamy ten plastikowy wlot powietrza, aby móc wyciągnąć airboxa do góry. Tez szary, gumowy cycek też wpychamy, aby wyszedł z plastiku.

[attachment=6483]

16. Wyjmujemy całą obudowę.

[attachment=6484]

17. Odpinamy niebieską wtyczkę, ale białą ściągamy z mocowania.

[attachment=6485]

18. Wyciągamy plastikowy element do siebie. Trzeba min poruszać, prawo lewo, aby go "wyszarpać".

[attachment=6486]

19. No i mamy dojście do 4 świec.

[attachment=6487]

Samego wykręcania świec już nie pokazuję, bo to chyba każdy wie co i jak.

Na uwagę zasługuje fakt, że aby wyciągnąć fajkę z prawej świecy trzeba ją odpiąć od wtyczki, bo haczy od linki gazu.

foto:

[attachment=6488]

Do wykręcenia skrajnych świec konieczny jest klucz łamany lub jak w moim przypadku łamana przedłużka.
Inaczej nie wykręci się tych świec, bo pięknie wchodzą pod ramę.

Składanie idzie w odwrotnej kolejności Red_icon_cheesygrin

Uwaga!
Ja nie wiedziałem, a nie zapamiętałem i bawiłem się z tym dobre 30minut. Podczas wkładania na miejsce tego plastikowego wlotu co zasłaniał świece, te boczne gumy wchodzą do wewnątrz tego plastiku, a nie na zewnątrz. Ja myślałem, że na zewnątrz i rozebrałem jeden bok, aby tą gumę wyciągnąć i próbować włożyć, ale to była niepotrzebna robota.
Pamiętajcie. Boczne gumy wchodzą do wewnątrz!

Uwaga2!
Do dokręcania świec warto używać klucza dynamometrycznego, aby nie zerwać gwintu. Ja niestety takowego nie miałem, więc zrobiłem jak mnie uczoną, tj. dokręcałem do oporu ręką, a na koniec kluczem robiłem 1/8-1/4 obrotu.

Mam nadzieję, że będzie to Wam pomocne. Mi całość zajęła 4H, ale że gdzieś posiałem nasadkę do świec, to jeszcze jechałem do sklepu aby taką zakupić, więc można przyjąć, że robota nie powinna trwać dłużej jak 3h.

Powodzenia Red_icon_cheesygrin
P.s. Dolne foto powinno być jako drugie w punkcie 4, ale nie wiem czemu pokazuje je na samym dole Red_icon_sad
Dla mnie sssssuuuuper tez mi sie przyda Red_icon_wink Wielkie dzieki Koczis
Pełen profesjonalizm
Ekstra. Fajnie to przedstawiles
ja jutro bede wymianial filtr (K&N) i też przydała mi sie podpowiedz...
No to masz tu wszystko pokazane. Tylko zdejmujesz górną pokrywę airboxa wymieniasz filtr i reszta Cię nie interesuje co dalej.
Do mnie też jutro albo w środę dojdą filtry k&n, z tego co widzę to nic nadzwyczajnego niż w innych motocyklach nie ma Red_icon_wink
Czy w RN19 jest podobnie z tą wymianą, też od strony baku czy od strony chłodnicy ?
W RN19 obstawiam, że jest tak samo jak w RN12, czyli od strony chłodnicy.
Dobrze obstawiasz a ja sugerując sie rn22, porozkręcałem wszystko, potem wpadlem na to że jednak od chlodnicy, tylko zamiast ją odchylić spuścilem z niej płyn żeby całą móc zdjąc, ach tam Red_icon_smile
Wielkie dzięki,ogromna pomoc,też mi się przydała,sam sobie wymieniłem,super!!!!!!!!!
Wymiana swiec w rn12 to tragedia. Wolalbym zaplacic jak to robic Red_icon_smile
Ja też .. tylko jak ma być zrobione dobrze to niestety ...
Wie ktoś z jakim momentem dokręcać świece?
13Nm
(2018-04-19, 07:07 PM)Koczis napisał(a): [ -> ]13Nm
Dzięki. W niedzielę planuję wszystko zrobić wg Twojej instrukcji Red_icon_smile

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka
13Nm?
przecie to palcem można dokręcić.... Nawet nie mam klucza o tylu Nm. Wszystkie w garażu zaczynają mi się od 30...
W puszce jest chyba więcej - zawsze dokręcam z wyczuciem żeby nie "jebło" Red_icon_cheesygrin
Tak ... 13 Nm .. Słabe klucze masz Red_icon_tongue ..
Tak czy inaczej trzeba się zastanowić czy wkręcać świece tak jak producent świecy pisze czy jak producent motocykla Red_icon_tongue ..
Ja dokręcam 13 Nm i potem deko jeszcze na czuja trochę poprawiam Red_icon_wink ..
Super tutorial ?