Yamaha R1 Forum PL

Pełna wersja: Kupowanie używanego.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6
przy przeglądaniu stron natrafiłem na ciekawą liste na co zwracać uwage przy kupnie motocykla Red_icon_smile

Oględziny na postoju:

Wygląd ogólny:
Zadbany ogólny stan? Uszkodzenia lakieru? Uszkodzenia wskazujące na wypadek? Ślady zużycia, które nie odpowiadają przebiegowi kilometrów?

Silnik
(najlepiej po jeździe próbnej)
Czy pokrywa rozrządu, miska olejowa, głowica cylindrów i stopa cylindrów oraz pokrywy boczne silnika są szczelne?
Wycieki z systemu chłodzenia wodą lub olejem? Sparciałe węże?
Sparciałe przewody gumowe w układzie zasilania?
Kawałki rdzy w filtrze paliwa? Zbiornik jest zardzewiały.

Tłumik
Uderzyć pięścią w tłumik: jeżeli dzwoni, to blachy wewnętrzne są luźne.
Czy jest zardzewiały?
Czy są na nim ślady wypadku?

Przyrządy
Czy można licznik dziennego przebiegu wyzerować?
Czy funkcjonują wszystkie światła zewnętrzne i sygnał dźwiękowy?
Ślady wypadku w okolicy kierownicy?

Klucze
Czy są wszystkie?
Działa blokada kierownicy?
Czy wszystkie klucze pasują?

Przewody hydrauliczne
Stare (ponad 4 lata)? Popękane? Miękkie?

Cięgna
Chodzą luźno? Czy regulacja już jest do końca?

Obudowa
Pęknięcia? Ślady wywrócenia (ewentualnie zakryte naklejką)?
Czy to jest oryginalna obudowa (także zwrócić uwagę na szybę)?

Zbiornik paliwa
Poświecić latarka. Czy są ślady rdzy?

Ograniczniki skrętu
Nieuszkodzone? W przeciwnym razie istnieje poważne podejrzenie wypadku.

Łożyskowanie widelca przedniego
Motocykl postawić na podstawce centralnej i odciążyć przednie koło, kierownicę obracać od ogranicznika do ogranicznika: musi chodzić lekko i bez zacięć.
Oprzeć przednie koło motocykla o ścianę i kilkakrotnie silnie naciskać kierownicą w kierunku ściany: Nie powinno nic klikać?.

Widelec, amortyzatory
Przetrzeć amortyzatory palcem: suche? W przeciwnym wypadku uszczelniacze amortyzatorów są uszkodzone! Ślady rdzy na amortyzatorach (wycierają uszczelnienia)? Czy widelec płynnie się wsuwa i cofa się z powrotem z tłumieniem?

Przednie koło
Czy łożysko ma luz? Koło szarpać obiema rękami prostopadle do kierunku ruchu; powinno być bez luzu! Czy koło toczy się prosto, czy ma bicie?
Koło szprychowe; czy szprychy są naciągnięte prawidłowo? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu? Rdza?
Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.

Opona przednia
Głębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Właściwa opona do danego modelu?

Hamulce przednie
Tarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy poniżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką).
Grubość okładzin klocków hamulcowych poniżej znaku zużycia (lub poniżej 4 mm)?


Płyn hamulcowy
Stary? (brązowe zabarwienie)

Podstawka centralna
Przy postawionym motocyklu koło musi być w powietrzu, inaczej to skrzywiona podstawka albo ogranicznik

Podstawka boczna
Musi się sama zamykać albo wyłącznik wyklucza możliwość ruszenia z rozłożoną. Musi być podwójna sprężyna.

Łańcuch, koła zębate
Łańcuch daje się wyraźnie do tyłu od koła zębatego naciągnąć? Jeżeli tak: zużyty! Czy łańcuch już jest do końca naciągnięty?
Sprawdzić jak przewija się przy różnych położeniach tylnego koła. Jeżeli różnie: łańcuch zużyty. Niebezpieczeństwo dla łożyskowania wałka zębatki zdawczej skrzynki biegów.
Czy zębatka tylna ma „zęby rekina”? Jeżeli tak, to prawdopodobnie nie tylko ta zębatka, ale i zębatka zdawcza i łańcuch są zużyte.


Wał kardana
Nieszczelności w przeniesieniu napędu? Czy tylne koło obraca się bez hałasu i bez zacięć?

Wahacz
Przy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać prostopadle do kierunku ruchu. Nie wolno wyczuć żadnego luzu.

Amortyzatory
Nieszczelny? Funkcjonuje (przy ruchu motocykla do góry nie powinien się zahuśtać)? Rdza na tłoczysku?

Centralny amortyzator
Przy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać wahacz w górę i w dół. Jeżeli jest wyczuwalny luz to łożyskowania dźwigni są zużyte. Na kołach, przy ruchu motocykla do góry nie powinien się zahuśtać!
Jeżeli dźwignie centralnego amortyzatora są z zewnątrz zardzewiałe i suche, to ich łożyskowania są prawdopodobnie także suche.
Nieszczelności? (użyć latarki)

Tylne koło
luz? Kołem szarpać prostopadle do kierunku jazdy; nie powinno być luzu!

Jeżeli koło szprychowe: czy szprychy są prawidłowo naciągnięte? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu?

Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.

Hamulce tył
Tarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy poniżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką). Okładziny zużyte?
Hamulce bębnowe: wskaźnik zużycia przy końcu? Jeżeli tak: okładziny zużyte.

Opona tylna
Głębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Właściwa opona do danego modelu?
Właściwa opona do danego modelu?

Ustawienie kół
Motocykl postawić na podstawce centralnej, kierownicę ustawić do jazdy na wprost. Z odległości paru metrów głęboko się schylić z przodu patrzeć: Czy koła się pokrywają? Jeżeli nie, to tylne koło jest krzywo przykręcone lub ewentualnie jest skrzywiona rama.

Pod siedzeniem
Stan akumulatora (zaciski, poziom elektrolitu, obudowa)? Przewód odpowietrzający założony? Dookoła uszkodzenia elektrolitem?

W jakim stanie są połączenia kabli?



Jazda próbna

Start Sprawdzić zapalanie przy zimnym silniku
Praca silnika, moc
Czy silnik czysto wchodzi na obroty i pracuje bez szarpnięć oraz „dziur”? Czy moc jest prawidłowa? Czy została osiągnięta prędkość maksymalna (tylko sprawdzać w odpowiednich warunkach drogowych)

Sprzęgło
Ślizga się podczas przyspieszania na najwyższym biegu? Jeżeli tak, to musi zostać wyregulowane lub okładziny i/albo sprężyny są zużyte.

Motocykl pełza na pierwszym biegu pomimo całkowicie wciśniętego sprzęgła? Jeżeli tak: sklejone tarcze lub źle wyregulowane sprzęgło albo metalowe tarcze zwichrowane.
Zmiana obciążenia
Pomocnik jedzie za nami. Jeżeli pod obciążeniem, a więc przy dodaniu gazu, z tłumików wydobywa się niebieski dym to pierścienie tłokowe są zużyte. Odwrotnie, jeżeli przy zmianie obciążenia i podczas hamowania silnikiem (ujęcie gazu) pojawia się niebieski dym to uszczelniacze trzonków zaworów są zużyte (do dupy – przyp. tłum.). Jeżeli przy ujęciu gazu strzela, to może być nieszczelny tłumik (lub cały układ wydechowy)

Hamowanie
Wielokrotnie hamować raz za razem. Położenie dźwigni w czasie tego cyklu nie powinno się zmieniać/przesuwać.

Podwozie
Motocykl Ściąga w jedną stronę (ewentualnie ostrożnie puścić kierownicę przy szybkości 60 km/h)?
Wężykuje przy wysokich prędkościach (zużyte łożyska widelca, wahacza, zużyte opony, ewentualnie także skrzywiona rama)?

Liczniki
Czy prędkościomierz i obrotomierz wskazują realistyczne wartości? Drgania wskazówek wskazują na defekty.

Odgłosy
Miele się łańcuch? Jeżeli tak: nierównomierna praca (nierównomiernie naciągnięty )

Przy napędzie wałem kardana: po twardych mechanicznych odgłosach przy zmianie obciążenia można się spodziewać drogiej naprawy.

Skrzynka biegów śpiewa na ostatnim biegu? Często występuje w silnikach jednocylindrowych. Jeżeli tak, para kół zębatych zużyta.

Silnik brzęczy przy niskich prędkościach obrotowych? Może jest zużyty łańcuch rozrządu lub napinacz łańcucha. Klekocze kosz sprzęgła (hałas znika po wciśnięciu sprzęgła)? Inne dźwięki, które wskazują na inne uszkodzenia (ewentualnie drogie naprawy)?

Czy tłumik jest za głośny? (nigdy)


Dokumenty

Dowód rejestracyjny Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?
Kiedy jest następny przegląd rejestracyjny?
Książka pojazdu Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?
Ile właścicieli miał wcześniej motocykl? (czy to jest pierwsza książka pojazdu?)

Książka serwisowa
Czy są wszystkie przeglądy w niej umieszczone?
Naprawy Jeżeli sprzedawca podaje poważne naprawy: czy są one udokumentowane rachunkami?
"jeżeli przy zmianie obciążenia i podczas hamowania silnikiem (ujęcie gazu) pojawia się niebieski dym to uszczelniacze trzonków zaworów są zużyte (do dupy – przyp. tłum.). Jeżeli przy ujęciu gazu strzela, to może być nieszczelny tłumik (lub cały układ wydechowy)"

Z tym nie do konca sie zgadzam, w przypadku takim jak moj gdy mialem katalizator nic sie nie ulatnailo z wydechu tak po zdjeciu katalizatora przy schodzeniu z obrotow po prostu strzela ogniem i czasami sa male neibieskie blyski, to oznaczaloby ze mam zuzyte pierscienie ? Chyba nie po prostu dopala mi spaliny w tlumiku a nie w katalizatorze
ogólnie swietne wskazowki Red_icon_smile ale czasami jesli mielibysmy sie trzymac wszystkich tych porad to nigdy nie kupilibysmy moto Red_icon_tongue
Dokładnie gdy by sobie to wydrukować i ruszać na oględziny to nigdy by moto używanego nie znalazł w używce zawsze jest coś do dopieszczenia nawet jeżeli jest serwisowany w ASO.
Nowe moto tylko w salonie a nowe nie znaczy że nie będzie nic do roboty po paru km tak jak z furmanami co pokazuje pięknie Turbo Kamera na tvn Turbo

XoXo

mi zawsze znajomi z ASO mówili (chłopaki wygrali konkurs na najlepszych mechaników): "motocykl dzieli się na te które leżały i będą leżały"Red_icon_smile Ja kupując moto zawsze próbuje jak najdokładniej obejrzeć, osłuchać żeby w razie czego odrzucić typowy szrot, jak przejdzie to oddaje do chłopaków, potem oni już szczegółowo badają ale zawsze jest trochę wątpliwości, że coś jest nie tak... i wiem doskonale, że są rzeczy które idealnie można ukryć, których nawet pro mechanik nie bedzie w stanie zauważyć, no chyba, że rozbierze go na częsci pierwsze ale to gra nie warta świeczki...

@Cieniu tak jak mówisz spala Ci się mieszanka Red_icon_smile
wątek przypięty Red_icon_smile
Ja dodam od siebie, że warto zabierać ze sobą miarkę i miernik. Miarką sprawdzamy odległości rączek od ziemi, od ramy. Miernikiem sprawdzamy czy jest ładowanie przy uruchomionym silniku i czy po wyłączeniu nie spada ilość prądu z aku.
Warto sprawdzić stan ogumienia, czy jest równomiernie zjechane. Kiedyś oglądałem rn09 i gość wciskał kit, że bieżnik jest z jednej strony bardziej wytarty od jeżdżenia w koleinach hehe.
Dodatkowo ja zawsze zabieram zestaw kluczy, aby poodkręcać owiewki i zobaczyć czy nie było coś klejone i czy nie ma wycieków. Podczas rozkręcania owiewek widok oszukującego właściciela-BEZCENNY hehe. Warto też przed kupnem obejrzeć kilka sprzętów i się na nich przejechać, aby mieć porównanie.
Ja jako osoba mająca hopla na punkcie R1 znam wszystkie zaślepki i plasticzki(wypełnienia, kołeczki itp.) i zawsze sprawdzam, czy wszystko jest na swoim miejscu. Jeśli moto było po glebie lub wypadku zawsze jakiejś pierdoły brakuje.
Kupowanie używanego.
Wiele zajebistych wskazówek właśnie przeczytałem. Kupowanie używanego sprzęta to zawsze kompromis między kasą a stanem i rocznikiem. Ważne jest żeby się nie najarać jak chińczyk na tartą cegłę i podejść na chłodno, bo inaczej wszystkie wskazówki i dobre rady można sobie wsadzić...............
Odświeżę trochę temat . Może jest możliwość założenia jakiejś zakładki na forum w której będą zdjęcia wszystkich malowań oryginalnych w danym roczniku , wiem że na niektórych forach to działa i naprawdę pomaga w kupnie sprzętu
Już to jest kolego =) Koczis wrzucał o ile dobrze pamietam

http://r1-forum.pl/showthread.php?tid=336
Jeśli tak to przepraszam ale nie mogę znaleźć
Była jeszcze lepsza stronka, ale Yamaha ją usunęła Red_icon_sad Dotyczyła tylko R1 i było wszystko z podziałem na lata, ale cóż została jeszcze ta ze zwykłymi fotami. W opisie jest napisane z jakiego jest roku produkcji.
Dla kolegow szukajcych R1 rn22 kilka fotek ze szprzetami sprowadzonymi do Polski w tym dwa moje oba bialo czerwone Rn22.

1. Popatrzcie jak sa uszkodzone i czego szukac
2. Jak ludzie sobie to naprawiaja

NAJWAZNIENISZE zeby pokazali wam zdjecia jak byly uszkodzone wtedy jestescie w domu:

1. Pierwsza moja r1 (oplacalnosc naprawy dyskusyjna Red_icon_smile uczylem sie na bledach )
[Obrazek: pc080135.jpg]
[Obrazek: pc080139.jpg]

2. Druga moja rn22 praktycznie tylko drobny szlif (ta ktora mam wciaz)
[Obrazek: 174076191x.jpg]
[Obrazek: 174076198x.jpg]

3. Dziwny przypadek (sprowadzona do Polski 2009)
[Obrazek: 173741091x.jpg]

4. Wyglada tak sobie tez sprowadzona 2009
[Obrazek: 196285091x.jpg]

A tak wyglada naprawa Mojej pierwszej R1 ktora sprzedale komus i poprosilem o foty z naprawy takze ladnie sobie zrobil i gdzies podobno w okolicach Wroclawia
[Obrazek: 29032010223.jpg]
[Obrazek: 29032010225.jpg]


To apropo szukania rn22 i super igiel Red_icon_smile innych niz z salonu. Ja jezdze moja rn22 ale jak widzicie praktycznie wymienilem 3 elementy i nic pozatym a ta pierwsza sprzedalem bo cieko by mi bylo ja naprawdzic nie mieszkajac w Polsce.
Sorki Panowie: Marider i Kawasakizx9r, ale przegieliście i Wasze posty zostały usunięte, bo nie wnoszą nic do tematu!!!

Temat Kupię RN... służy TYLKO do zadawania pytań o konkretny egzemplarz, który ktoś chce kupić i do udzielenia naszych spostrzeżeń i uwag. Nie do wklejania fotek waszych gleb, czy porównywania modeli.

Macie od tego Wasze prywatne wątki i wątek Porównanie R1.
Hmm sorry myslalem ze wnosi to cos do szukania rn22 i generlanego spojrzenia na sprawe zakupow
Bardzo dobrze ze Marcin wrzucil pare fotek obrazujacych w jakim stanie sciaga sie do Polszy motocykle w 95% a w jakim je naiwniacy kupuja za o wiele wieksze pieniazki jako "nowki sztuki", "okazje" czy inne chwytliwe bezwypadkowce z polskich salonow w "stanie igla". Dobrze jesli trafia przy tym na goscia ktory te motocykle robi starannie i przywraca do stanu prawie idealnego zanim sprzeda w drugi koniec Polski, gorzej gdy handlarz czy amator leci po taniosci zeby wyciagnac maksymalny zysk i polowa sprzeta to poklejone, poprostowane i pospawane gowno. Przez ostatnie nascie lat naogladalem sie przeroznosci jezdzac po Naszym pieknym kraju i ogladajac cuda niewidy typu zlom owiniety w nowe owiewki i insze wydumki na ktore napalali sie znajomi takze niewiele rzeczy mnie juz zdziwi Red_icon_wink

Chcesz nowke? Kup w salonie Red_icon_smile
Po raz kolejny przerzucam posty nie na temat. Tu macie odpowiedni wątek, jak chcecie edukować kolegów i koleżanki jak może wyglądać i często wygląda moto sprowadzane.

Nie piszcie tego w Kupię RN...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! zostawcie go dla link->pytanie->uwagi do linka.

Koniec, krokpa, Dziękuję.
Panowie obserwuje wasze poszukiwania uzywanych sprzetow i powiem wam ze chyba to robicie zle. Wiadome jest ze jak cos kosztuje malo to jest odzwierciedleniem tego co sie dostaje (zazwyczaj). Od lat jestem zwolennikiem prostej metody (auta i motocykle) trzeba kupowac motocykle po szlifie swiezo sprowadzony z zagranicy i w czasie zimy sobie pomalu odbudowac. Teraz o kilku plusach takiej metody:
1. motocykl po szlifie z zagranicy ma byc oryginlny (lepiej podarowac sobie z uszkodzonym ukladem jezdnym)
2. motocykl po szlifie jest zazwyczaj duzo tanszy dzieki temu mamy na poczatku mniejsze obciazenie fiannsowe ( nie musiamy sie splukac z kasy odrazu)
3. inwestujac w czesci rozkaldamy sobie sprawy fiansowe 'ratalnie'
4. odbudowajuc sprzeta wiemy o nim wszystko
5. najwzniejsze odbudowujac konika mamy poczucie ze wykonalismy prace samodzielnie i ze nasze starania sie oplacily

I to tyle z mojej strony, ja tak staram sie robic zawsze duzo tansza opcja w sensie obcizen fiansowych i przyjemnosc zimowa Red_icon_wink
Każdy woli co innego... Dla mnie lakierowane moto od razu odpada... Stan tylko bezwypadek fabryka + nie seryjne dodatki i najlepiej markowe, a nie china za 1/3 ceny oryginału Red_icon_smile. Zresztą wszytko zależy od ceny... Bo jeśli cena jest dobra i stan techniczny to słabszy stan wizualny można przełknąć Red_icon_smile. Każdy ma inny priorytet... Ja swoja RN01 też miałem bezwypadkową i żaden element nie był lakierowany Red_icon_smile


Kawasaki, tylko każdy wie jak się w Polsce odbudowuje rozbitki... Szybko, tanio i na sztukę... Tylko nieliczni zrobią to sumiennie i dla siebie... Bo większość robi to na handel, żeby pojeździć trochę, sprzedać i zarobić jeszcze na tym... Także nie ma się co oszukiwać... I wątpię żebyś chciał na takie moto się nadziać...To jest Polska Red_icon_smile
poza tym znajdą się ludzie na allegro, którzy za te chińskie śrubki z allegro będą chcieli więcej kasy niż oryginały Red_icon_bggrin

wydaje mi się, że na prawą stronę leżała bo wlot jest przytarty na płasko i tak pomalowany

lecim OFFTOPEM!
Jeszcze dwie wypłaty i ja będę bardzo intensywnie poszukiwał RN12 ewentualnie RN09 i w sumie też stoję przed dylematem czy kupić coś lekko kontuzjowanego(i w pocie czoła lepić żeby było na czym jeździć jak sezon ruszy) czy szukać "gotowca" i tutaj powstaje pytanie czy za około 15k mam czego w ogóle szukać w naszym kraju co byłoby gotowe do jazdy...
Stron: 1 2 3 4 5 6