Yamaha R1 Forum PL

Pełna wersja: RN12 pali bezpiecznik Ignition po zagrzaniu
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Witam Panowie i Panewki

RN12 2004 rok. Sytuacja wyglada w sposob nastepujacy:
Na zimnym i cieplym odpala bez najmniejszych problemów, ma moc, wszystko smiga jak ta lala...do czasu.

Po zagrzaniu moto, jak dostanie ostro w palnik (powyzej 8tys obrotow) pali bezpiecznik odpowiedzialny za zaplon (ignition, pod lewą owiewką przednią).
Nie dzieje sie to zawsze, ale ostatnio mega często (dzisiejsza trasa 30km do pracy i 2 spalone bezpieczniki)
Dodam jeszcze, ze czasem zdarza się, ze bezpiecznik nie spala się, ale resetuje sie licznik w trakcie jazdy - moto gasnie na sekundę, wskazowka obrotomierza zachowuje sie jak po przekreceniu kluczyka - wskazowka startuje od zera do konca licznika.

Posprawdzalem kabelki idace do licznika i do bezpiecznikow: nie znalazlem nigdzie zwarcia. 

Sprawdzalem bledy w liczniku: zero bledow.

Ktos jakies pomysly?
punkty masy sprawdzałeś na silniku czy tam nie "przykorodowało" nawet jak wygląda wizualnie dobrze warto rozkręcić przeczyścić,
ale za nim taka operacja to amperomierz w łapę wpiąć się i sprawdzić pobór na postoju, przy odpalaniu, i podczas wolnych obrotów i kręcenia.
tyle tylko że miernikiem z Lidla tego nie zrobisz.
po poprawie punktu masy sprawdzić jeszcze raz to samo czy różnica jest.

ale całość zaczął bym od sprawdzenia magneta magnesów,czy było wymieniane jest nowe poprawione czy stare.
bo jeśli tam się porobiło ała to masz mały prąd "ładowania"
to działa tak że akumulator jest do startu itd. reszta podczas pracy to alternator ma dawać moc, i jak jej za mało to elektryka pada, reset licznika itd. świadczy o nagłym spadku po stronie zasilania, czyli alternator może nie wyrabiać przy dużym poborze prądu na wysokich obrotach. bezpiecznik pada po spada napięcie a jak spada napięcie to rośnie prąd....
(2020-04-17, 06:39 AM)simon68 napisał(a): [ -> ]punkty masy sprawdzałeś na silniku czy tam nie "przykorodowało" nawet jak wygląda wizualnie dobrze warto rozkręcić przeczyścić,
ale za nim taka operacja to amperomierz w łapę wpiąć się i sprawdzić pobór na postoju, przy odpalaniu, i podczas wolnych obrotów i kręcenia.
tyle tylko że miernikiem z Lidla tego nie zrobisz.
po poprawie punktu masy sprawdzić jeszcze raz to samo czy różnica jest.

ale całość zaczął bym od sprawdzenia magneta magnesów,czy było wymieniane jest nowe poprawione czy stare.
bo jeśli tam się porobiło ała to masz mały prąd "ładowania"
to działa tak że akumulator jest do startu itd. reszta podczas pracy to alternator ma dawać moc, i jak jej za mało to elektryka pada, reset licznika itd. świadczy o nagłym spadku po stronie zasilania, czyli alternator może nie wyrabiać przy dużym poborze prądu na wysokich obrotach. bezpiecznik pada po spada napięcie a jak spada napięcie to rośnie prąd....
Nie wiem co zrypałem, że nie wskoczył mój post, tylko skopiowałem Twój, przepraszam...

w każdym razie:
co do alternatora - sprawdzałem prąd międzyfazowy i na wolnych obrotach jest około 25V , przy 5K RPM pojawia się około 70V. Mierzyłem też napięcie na aku (za regulatorem napięcia): wskazuje perfecto, więc i altek i regulator zdaje się pracować prawidłowo.

Mas - przyznam się bez bicia - nie sprawdzałem. Jedna (dość mała) masa na pewno jest pod bakiem po prawej stronie. Gdzie jeszcze szukać takowych ?

Jest jeszcze jeden myk - ale raczej nie łączę go z tą sytuacją: Nie działa wskaźnik poziomu (rezerwy) paliwa: 8 cyklicznych mrugnięc, chwila przerwy i znowu pętla: czytając na zagramanicznych forach wychodziłoby na to, termistor w baku (przy pompie paliwa) rypnięty. Oczywiście już pompę wyciągałem, poprawiałem luty, sprawdzałem styki itd, ale niestety - wszystko jest OK, a rezerwa sobie radośnie mruga.

Punkt "palenia" bezpiecznika jest mniej więcej w okolicach 8K RPM - tak jakby co
(2020-04-17, 11:07 AM)zwir0 napisał(a): [ -> ]w każdym razie:
co do alternatora - sprawdzałem prąd międzyfazowy i na wolnych obrotach jest około 25V , przy 5K RPM pojawia się około 70V. Mierzyłem też napięcie na aku (za regulatorem napięcia): wskazuje perfecto, więc i altek i regulator zdaje się pracować prawidłowo.

Mas - przyznam się bez bicia - nie sprawdzałem. Jedna (dość mała) masa na pewno jest pod bakiem po prawej stronie. Gdzie jeszcze szukać takowych ?

napięcie jak co  Red_icon_cheesygrin
to tak napięcie ładowania powinieneś mieć 14V przy 5KRPM
a magneto jak chcesz sprawdzić to mierzy się oporność między 1 i 2 1 i 3 0,14-0,18 Ohm w temp pokojowej powinieneś mieć.
i 1,2,3 nie mogą mieć przejścia do obudowy "masy"
jeżeli to wszystko jest OK
to...
czy w chwili gdy pali się bezpiecznik nie jest tak. że masz wysoką temp silnika i wentylator chce się odpalić ??


najlepiej miernikiem sprawdzać prąd jaki idzie przez ten bezpiecznik, podczas pracy, potem na wyższych obrotach,
bez takiej analizy nic nie zdziałasz, 
trzeba wykluczyć czy jest to pik jakiegoś odbiornika czy całość wysoko bierze prąd i bezpiecznik się przegrzewa i ała

P.S
napięcie z magneta schodzi 3~
i to jest ten 15A ??


przekopałem teraz schemat i tak ten bezpiecznik odpowiada za 

8 Starter relay                                         - raczej odpada bo awaria podczas jazdy
24  Air induction system solenoid              - zawór na AIS, jak ma gdzieś zwarcie może robić problem on cyka, można                                                                   go wypiąć jeździć obserwować
53 Engine stop switch                              - musiał by podejść mocno wodą skorodować itd...
37 Meter assembly                                   - cały licznik podejrzany jak najbardziej tu wiązka do sprawdzenia itd. ale                                                                          problem raczej by był nie w związku z prędkością obrotową silnika tylko                                                                      czasem pracy i przegrzewaniem się 
76 Radiator fan motor relay                      - podejrzany i to mocno, znam przypadek niestety własny po deszczu w                                                                          RN12 z jakieś 6 czy 7 lat temu
10 Starting circuit cut-off relay                   - może nie musi, tak samo jak licznik raczej z czasu pracy a nie prędkości                                                                       obrotowej silnika.
Dzieki wielkie! Sporo podpowiedzi widzę: magneto sprawdzę wg Twoich wskazówek jutro

Tak, nawet z moich obserwacji slory wplyw ma na to wszystko temperatura ii...uwaga, bo nie łączyłem tego dlugofalowo, sle po raz pierwszy zdarzylo sie to...po tym, jak pojechalem na myjnie bezdotykową, poczekalem az ostygnie moto (hamulce itd, z reszta przejechalem dokladnie 3,5km z domu na myjnie).
Umylem moto, odpalilem (bez problemow) wjechalem na autostrade, i po przejechaniu tą autostradą jakichś  6-10km po raz pierwszy rypnął bezpiecznik.

Zeby jeszcze uscislic diagnozę: czasem zdarza się tak, ze bezpiecznika nie spali, ale moto gasnie na sekundę/dwie i wtedy resetuje się licznik.

Z racji tego, ze to po myjni sie zdarzylo to moze rzeczywiscie troche ograniczac odpowiedzialnosc magneta za ten proceder?

No i licznik...ta wkurzajaca kontrolka od rezerwy moze jednak stara sie mi przekazac ze to licznik a nie termistor jest „padniety”
to jak po myjni to woda, na 99%, czyli magneto może być w porządku, 
co nie zmienia faktu że jak jest tzw. nie poprawione to warto go zmienić bo magnesy polecą ciort wie kiedy 
i ustawisz się w kolejce za nowym piecem.... ale to był wywód poza konkursem....

czyli sprawdź sam licznik....
a te 8 mignięć to termistor, tera lecę bo kilka spraw do załatwienia, ale potem obczaje po schemacie i manualu jak dokładnie gnojka sprawdzić.....
[attachment=10656]
masz nauczke zeby nie myc moto na myjni. wiaderko, szmatka i jazda
(2020-04-18, 06:45 AM)simon68 napisał(a): [ -> ]to jak po myjni to woda, na 99%, czyli magneto może być w porządku, 
co nie zmienia faktu że jak jest tzw. nie poprawione to warto go zmienić bo magnesy polecą ciort wie kiedy 
i ustawisz się w kolejce za nowym piecem.... ale to był wywód poza konkursem....

czyli sprawdź sam licznik....
a te 8 mignięć to termistor, tera lecę bo kilka spraw do załatwienia, ale potem obczaje po schemacie i manualu jak dokładnie gnojka sprawdzić.....

mam ten schemat, już go przeglądałem....nie wiem jakiej oporności (jaką wartość) ma być ten thermistor. Szukając po zagramanicznych forach piszą o 900-1K Ohm, ale w dwoch przypadkach spotkałem się z informacją, że ma być 900K OHM (czyli 900 000 OHM). Nie wydaje mnie się to, ALE!
Oczywiście nie byłbym sobą gdybym tego nie sprawdził - kupiłem termistor 1K i wlutowałem do tej beczułki (wyrzucając fabryczny termik) i pięknie działa - w sensie przerzuca na wtyczkę 999 Ohm....ale niestety ani rezerwa nie gaśnie, ani nie przestaje mrugać :Red_icon_sad
(2020-04-18, 08:27 AM)Kafel napisał(a): [ -> ]masz nauczke zeby nie myc moto na myjni. wiaderko, szmatka i jazda

Bez przesady - jak mnie deszcz złapie w trasie to motocykl ma działać Red_icon_wink
W domu zawsze jak myję to tak czy siak używam karchera, piany aktywnej, karchera, mycie futrem merynosa, karcher, nakładanie wosku lub QuickDetailera - GOTOWE Red_icon_smile

Tak...generalnie jestem jebnięty na tym punkcie - żaden motocykl wcześniej (włącznie z RN04) nie miał ku temu żadnych przeciwskazań - także tutaj błąd raczej polegał na tym, że moto było jeszcze 'mokre', ale tak jak mówię: jak w zeszłym sezonie złapała mnie naprawdę sroga ulewa na RN04 to tylko pięty wystające nad seta zostały suche - całe nogi były zamoczone w wodzie - ulewa była taka, że widoczność na 3m do przodu - ale dojechać trzeba było - i dojechałem bez problemu Red_icon_smile
Nie mówie o deszczu tylko o myciu ciśnieniowym. Staram się w deszczu nie jeździć ale jak mnie złapie to trudno. Deszcz Ci nie powłazi tak jak karcherem a później zdziwko bo wtyczka zaśniedziała czy cuś. No ale rób jak uważasz
(2020-04-18, 04:45 PM)Kafel napisał(a): [ -> ]Nie mówie o deszczu tylko o myciu ciśnieniowym. Staram się w deszczu nie jeździć ale jak mnie złapie to trudno. Deszcz Ci nie powłazi tak jak karcherem a później zdziwko bo wtyczka zaśniedziała czy cuś. No ale rób jak uważasz


Oj no dobrze, nie nerwuj sie na mnie - obiecujem, juz nie bedemRed_icon_wink

A tak serio taaak, uwierz mi ze mam sporą nauczkę


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
(2020-04-18, 10:15 AM)zwir0 napisał(a): [ -> ]
(2020-04-18, 06:45 AM)simon68 napisał(a): [ -> ]to jak po myjni to woda, na 99%, czyli magneto może być w porządku, 
co nie zmienia faktu że jak jest tzw. nie poprawione to warto go zmienić bo magnesy polecą ciort wie kiedy 
i ustawisz się w kolejce za nowym piecem.... ale to był wywód poza konkursem....

czyli sprawdź sam licznik....
a te 8 mignięć to termistor, tera lecę bo kilka spraw do załatwienia, ale potem obczaje po schemacie i manualu jak dokładnie gnojka sprawdzić.....

mam ten schemat, już go przeglądałem....nie wiem jakiej oporności (jaką wartość) ma być ten thermistor. Szukając po zagramanicznych forach piszą o 900-1K Ohm, ale w dwoch przypadkach spotkałem się z informacją, że ma być 900K OHM (czyli 900 000 OHM). Nie wydaje mnie się to, ALE!
Oczywiście nie byłbym sobą gdybym tego nie sprawdził - kupiłem termistor 1K i wlutowałem do tej beczułki (wyrzucając fabryczny termik) i pięknie działa - w sensie przerzuca na wtyczkę 999 Ohm....ale niestety ani rezerwa nie gaśnie, ani nie przestaje mrugać :Red_icon_sad

akurat tak się składa że sobie przypomniałem że na półce mam pompę Red_icon_cheesygrin
ale żeby nie było za różowo z RN22
przemerałem  1,8 KOHm...
ale to RN22. i tu pytanie czy RN12 ma tak samo....
(2020-04-18, 05:57 PM)simon68 napisał(a): [ -> ]
(2020-04-18, 10:15 AM)zwir0 napisał(a): [ -> ]
(2020-04-18, 06:45 AM)simon68 napisał(a): [ -> ]to jak po myjni to woda, na 99%, czyli magneto może być w porządku, 
co nie zmienia faktu że jak jest tzw. nie poprawione to warto go zmienić bo magnesy polecą ciort wie kiedy 
i ustawisz się w kolejce za nowym piecem.... ale to był wywód poza konkursem....

czyli sprawdź sam licznik....
a te 8 mignięć to termistor, tera lecę bo kilka spraw do załatwienia, ale potem obczaje po schemacie i manualu jak dokładnie gnojka sprawdzić.....

mam ten schemat, już go przeglądałem....nie wiem jakiej oporności (jaką wartość) ma być ten thermistor. Szukając po zagramanicznych forach piszą o 900-1K Ohm, ale w dwoch przypadkach spotkałem się z informacją, że ma być 900K OHM (czyli 900 000 OHM). Nie wydaje mnie się to, ALE!
Oczywiście nie byłbym sobą gdybym tego nie sprawdził - kupiłem termistor 1K i wlutowałem do tej beczułki (wyrzucając fabryczny termik) i pięknie działa - w sensie przerzuca na wtyczkę 999 Ohm....ale niestety ani rezerwa nie gaśnie, ani nie przestaje mrugać :Red_icon_sad

akurat tak się składa że sobie przypomniałem że na półce mam pompę Red_icon_cheesygrin
ale żeby nie było za różowo z RN22
przemerałem  1,8 KOHm...
ale to RN22. i tu pytanie czy RN12 ma tak samo....


1,8k ohm rozumiem ze pokazuje w temp. Pokojowej? Bo bodaj po zanurzeniu w paliwie „ochladza” się, a w takim razie rezystancja powina rosnąc (?) trzeba by sprawdzic jak bardzo zmienia sie rezystancja pod wplywem zanurzenia w cieczy. W poniedzielek bede miec pompe z innej rn12, sprawdze jaki tam siedzi termik - moze cos wywnioskujemy

Jutro z kolei porozbieram moto i sprawdze rzeczy o ktorych pisales
Jak sprawdzic wentylator? Bo rozumiem, ze AIS najprosciej sprawdzic odłączając go i...jadąc

Co do wentyla - czy istnieje mozliwosc, ze w okolicach 74’ startuje wentylator? Pamietam ze w rn04 jakos tak bylo, ze przed osiagnieciem temp. Roboczej wstaeal na chwile wentylator (nie wiem, moze zeby lepiej cieplo rozprowadzic?)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
tak 1,8K Ohm w temp pokojowej, tzn drzwi w garażu otwarte to pewnie było z 18 stopni,

AIS odepnij nawet jak wywali od niego błąd, to i tak kapniesz się czy pali bezpiecznik, ( norm spalin nie będziesz spełniać  Red_icon_cheesygrin )
wentylator startuje przy 105 stopni, chyba że refleshem ECU ktoś zmienił temp. początkową.

możesz go odpalić z DIAG cod 51     356 strona manual-a.
Ok szybki update:
Bylem w garazu, sprawdzilem wentyl z diaga - odpala normalnie, zadnych niepokojacych dzwiekow czy cos w ten desen - caly cykl ladnie przeszedl (razem z wentylatorem zalaczyla sie tez chyba pompa paliwa)

8 Starter relay - raczej odpada bo awaria podczas jazdy

Zadnych problemow przy odpalaniu never , wiec raczej to nie to


24 Air induction system solenoid - zawór na AIS, jak ma gdzieś zwarcie może robić problem on cyka, można go wypiąć jeździć obserwować

Musze przyczaic ktora to wtyczka i jutro wyjechac z odpietym tym zaworem (jak bedzie zdechniety, to czyszczenie/wymiana?)


53 Engine stop switch - musiał by podejść mocno wodą skorodować itd...

Nie chce go zupelnie wykluczac, ale dziala bdb - nawet w sekcji DIAG od razu lapie - brak problemow z gaszeniem/odpalaniem...(?)



37 Meter assembly - cały licznik podejrzany jak najbardziej tu wiązka do sprawdzenia itd. ale problem raczej by był nie w związku z prędkością obrotową silnika tylko czasem pracy i przegrzewaniem się

No wlasnie CZAS nie ma tu chyba znaczenia, bo jazda nawet rozgrzanym motocyklem na odcinku 40km - bez najmniejszego problemu - ale jazda max 140km/h (juz nie chcialo mi sie stawac i wymieniac znowu bezpiecznika, wiec jechalem do 8K rpm max i bez gwaltownego przyspieszania)




76 Radiator fan motor relay - podejrzany i to mocno, znam przypadek niestety własny po deszczu w RN12 z jakieś 6 czy 7 lat temu

Kierwa...no wlasnie wstał przez DIAGa


10 Starting circuit cut-off relay - może nie musi, tak samo jak licznik raczej z czasu pracy a nie prędkości obrotowej silnika.


Za to tez jeszcze nie wiem jak sie zabrać


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Spoko luzik ja się nie denerwuje. Powodzenia w znalezieniu przyczyny i naprawie
Szybkie pytanie: czy to jest wtyczka od AIS?[Obrazek: a9e8c4b4502029d5f58977ef19e9f131.jpg]


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Nooo i jeszcze jedna rzecz - ktora moze (a nie musi) miec wplywu na to wszystko. W moto zamontowane są HIDy, teraz odlaczylem ais’a, zaraz wytargam te HIDy i zaloze normalne zarowki i zobaczymy co sie bedzie dzialo


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Mały błąd zrobilem, bo zrobilem wszystko na raz...i cos pomoglo:

-odlaczylem czujnik poziomu paliwa
-odlaczylem AIS (chyba, prosze o werfikacje tej wtyczki)
-wypierdzieliłem xenony (HID) i zalozylem zwykle H7
-przeczyściłem masę pod bakiem i za licznikiem

Zmierzylem opor pomiedzy fazami - temperature cieczy chlodzacej mialem 38stopni, opór byl na poziomie 10ohm (na poczatku pomiaru pokazywalo 18 potem spadalo)


Przelecialem dzis 100km i specjalnie ją „gniotłem” (gość w bmw x5 m550d na A4 chyba sie zdziwil troche, jak orzy 250/h zredukowalem z 6 na 5 i odleciałem Red_icon_wink )


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Stron: 1 2