Yamaha R1 Forum PL

Pełna wersja: [RN22] Czujnik ciśnienia oleju na przykładzie RN22
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Potrzebne :

1. RN22 albo 23
2. Czujnik ciśnienia oleju M16x1.5 - standardowo podający na pinie masę przy ciśnieniu poniżej  0,5-0,6 bara
np. http://allegro.pl/czujnik-cisnienia-olej...62585.html
W zależności od motocykla rozmiary gwintu i jego rodzaj mogą się różnić - najlepiej sprawdzić jaki jest w danym silniku w miejscu gdzie serwisówka podaje punkt mierzenia ciśnienia oliwy ...
3. Dioda - zwykła, mocna dioda LED na 12 Volt (z wbudowanym opornikiem, żeby nie dokładać już żadnych rezystorów )
4. ok. 1,5 metra przewodu byle jakiego np. 0,75mm - jedna żyła
5. Parę kluczy, lutownica i cyna itp .. zależy jak kto chce łączyć przewody ..

I tak :
Odkręcamy śrubę z prawej strony silnika poniżej dekli od impulsatora ( czujnik położenia wału ) ..

[Obrazek: e3957b66673719b6.jpg]
i wkręcamy czujnik ....
Lutujemy przewód i ciągniemy go w okolice półki górnej czy zegarów - tam gdzie chcemy mieć zamontowaną diodę ...
Dioda : ( na przykład : http://allegro.pl/dioda-led-10mm-biala-z...83435.html )
zbudowana jest tak że ma dwie nóżki .. dłuższą i krótszą ..
[Obrazek: 7df02cb41cae3a38.jpg]
Pociągnięty kabelek od czujnika lutujemy ( podłączamy ) do KRÓTSZEJ NOGI ( to jest "-" czyli masa ) .. a do dłuższej nogi podłączamy drugi kabelek który ciągniemy z wtyczki od POSTOJÓWEK w lampie :

[Obrazek: 1a91873bb42cf8a1.jpg]


W tej wtyczce są dwa kable ( masa i  +12Volt, kiedy przekręcimy kluczyk ) .. ten kabelek który nas interesuje ( +12V ) nie pamiętam jaki ma kolor a w serwisówce jest wersja kierunek/postój z USA więc nie napisze .. ale pewnie inny niż czarny. Nawet jeżeli podłączycie pod zły TO NIC SIĘ się uszkodzi .. 
Łączycie kabelek z dłuższą nogą diody ... przekręcacie kluczyk w stacyjce i dotykacie do jednego w tej czarnej wtyczce albo do drugiego ( NO TYLKO NIE ZEWRZYJCIE NIM OBU bo wywali bezpiecznik !!!! ) ..
Na jednym z nich dioda zaświeci mocnym światłem .. I TO JEST TEN ..
Nacinacie go, trzeba przylutować do niego ten od diody - taśma - coby tam wilgoć nie wchodziła i tyle ...
Izolujecie też nóżki diody ( koszulka termokurczliwa np. czy taśma ) żeby się nie zwarły.


Jako że ja mam wywalone kierownice ORI to zostały mi w półce dwie dziury po śrubach .. w jednej mam blaszkę od laptimera a w drugą idealnie wchodzi dioda ..
Kiedy moto jest zgaszone i ciśnienie spada poniżej 0,6 bara dioda świeci ( kluczyk przekręcony na ON ) :

[Obrazek: 23366cf56a90ac36.jpg]

Po zapaleniu motocykla kiedy ciśnienie przekracza 0,6 bara .. masa na pinie czujnika znika i dioda gaśnie :

[Obrazek: d5df314c513996d2.jpg]


całość może 20 zł, robota prosta że nawet masakryczny matołek sobie poradzi ... a gadania 150 stron Red_icon_tongue ..

Oczywiście można kupić inny czujnik .. np. odłączający masę przy 2 barach .. od 2,5 tysiąca obrotów pewnie będzie coś ponad 2 .. wtedy wychwycimy nie agonię a spadek wydajności pompy .. JEDNAK !!! >>>>> u mnie na gównianej oliwie ( czyt. Yamalube ) dioda mrugała na wolnych obrotach ( 1200 obr  ) już na czujniku 0,6 bara !!!!!  Po wizycie na torze i zjeździe zaraz migotała na wolnych .. Podniosłem obroty ( FTE )  na 1850 .. oliwę zmieniłem na 10w50 LM i dioda NIGDY się nie zapala po odpaleniu silnika .. ale wasze motki takich modów nie mają a i oliwę niektórzy muszą lać kiepską bo przekonać się nie dadzą ( z wielu różnych powodów  które tutaj już przerabialiśmy )  .. więc polecam 0,6 bara bo ten od 2 barów będzie ciągle "świecił" Red_icon_tongue
Nie pasują mi tu dwie sprawy:
-na samym początku - nie podaje masę powyżej 0,5-0,6 bara, tylko poniżej Red_icon_smile

-śruba do której się wkręcasz to nie ta która jest w serwisówce opisana jako ta do sprawdzana ciśnienia oleju. W serwisówce opisana jest śruba po lewej stronie silnika (3-28 "Main gallery bolt"), ale skoro u Ciebie działa to najwidoczniej można sprawdzać na obydwóch Red_icon_wink
(2018-05-14, 09:53 PM)Kamool napisał(a): [ -> ]-nie podaje masę powyżej 0,5-0,6 bara, tylko poniżej Red_icon_smile

Tak właśnie ma to działać, jak spadnie poniżej tej wartości podaje masę i kontrolka się zapala, że ciśnienie za niskie.
Kamool >> tak, już poprawiłem .. MASA oczywiście jest kiedy ciśnienia nie ma - wtedy dioda świeci .. Ciśnienie działa na blaszkę za którą jest sprężynka połączona z pinem czujnika... pod naporem oliwy blaszka się cofa w plastikowy korpus więc przestaje dotykać obudowy ( gwintu ) czujnika i niema zwarcia do masy ..
A śruba u mnie jest ta, bo z drugiej strony za bardzo wystaje ten czujnik, wbrew pozorom jest on dość duży i przy glebie mogłoby to być niezbyt dobre rozwiązanie ... To miejsce dla RN22 myślę jest najlepsze pod tym względem ...
Otwór magistrali olejowej w tym miejscu jest na wylot przez blok i zaślepiony jest z drugiej strony właśnie tą śrubą o której piszesz ( serwisówka ).. więc to jeden grzyb .. mało tego .. jakikolwiek otwór magistrali głównej ( a jest ich chyba ze 3 jeszcze ) jest dobry .. w niej jest wszędzie przecież to samo ciśnienie .. nie wiem jak w małych kanałach olejowych, chociaż podejrzewam że powinno być takie samo .. Tzn. tak wynikało by z fizyki a mogli wykonać kryzy czy inne redukcje w bloku - tego nie wiemy ...